Inspirativní příběhy od podnikatelských pádů po nové starty. Tipy pro (nejen) začínající podnikatele. Povídání o práci s financemi i myslí, o plánování i umění selhávat. To přinesla konference Nové začátky, která se konala v Brně.
Ve dnech 18.–20. září v brněnském Impact Hubu proběhla konference Nové začátky. My, jakožto mediální partner akce, na ní nemohli chybět. Konference byla vhodná převážně pro začínající freelancery, ale i pro ty, kteří už nějakou dobu podnikají a uvědomují si, že mají stále co zlepšovat, nebo jsou zaseklí v rutině. Účastníci zde získali cenné praktické tipy, vyslechli si inspirativní příběhy podnikatelů a měli možnost navázat nové kontakty, ať už na konferenci strávili jen jeden, nebo všechny tři dny.
Vyběhnutí ze startu
Proč chcete podnikat? Co je vaším hnacím motorem? Jakou máte vizi? V první řadě je dobré si takové otázky zodpovědět, od toho se odvíjí spousta dalších věcí. Pokud jste doteď měli jen studijní či zaměstnaneckou zkušenost a plánujete rozjet vlastní byznys, zjišťujte si, co a jak, ale zároveň nečekejte na moment, až budete stoprocentně připraveni, např. finančně. Podnikání vyžaduje odvahu i jistou dávku entuziasmu. Pokud budete jen doufat a čekat, až budete mít lepší startovací podmínky, nemuseli byste vůbec začít. Jak řekla ve svém příspěvku Lucie Halušková: „Když chceš mít něco, cos nikdy neměl, musíš udělat něco, cos nikdy neudělal.“ Pracujte se zdroji, které máte, věci, kterým nerozumíte, si nechte vysvětlit nebo je delegujte na osoby, které je zvládnou lépe a rychleji.
Umění selhávat a práce s emocemi
Bojíte se dělat chyby? To mnozí z nás. Ale jak se říká – chybovat je lidské. V životě i při práci jsme se dopustili menších či větších chyb a přirozeně nás to čeká i v budoucnosti. Ale i selhávání můžeme vnímat jako umění. „Když umíme selhávat, osvobozuje nás to. Není to o tom, že by mi bylo jedno, že dělám chyby. Práce s chybou je velmi důležitá. Chyby jsou součástí procesu. To, že chybujeme, je dobré přijmout,“ řekla Monika Čuhelová a doporučila selhávání trénovat, a to na maličkostech. Se všemi přítomnými rezonoval její výrok „I pád na držku je krokem vpřed.“ Na tom něco bude. Přece jen můžete xkrát spadnout. Důležité je, že se opět zvednete. Z chyb se můžete poučit a být ve výsledku ještě silnější.
Nejen se selháním se pojí emoce. Na práci s emocemi ve firmách i u jednotlivých podnikatelů se zaměřuje Maja Bourková, autorka a hlavní organizátorka konference Nové začátky, která svých bezmála třicet let zkušeností z oblasti marketingu a vedení lidí promítá do konzultační a mentorské činnosti. „Je opravdu důležité o emocích mluvit, přiznat si, že je máme, rozklíčovat, kde se naše pocity berou, zjišťovat, co nás rozstřelí, nebo dá naopak do pohody. Čím víc poznáme sami sebe, tím lépe pochopíme i naše okolí. Budeme mít třeba více trpělivosti s kolegy, kteří zrovna nemají svůj den, nebo se zákazníky, kteří jsou v afektu, protože řeší nějaký problém.“
S cenovkou na čele
Osobní i profesní život nám může komplikovat zkreslený pohled na svou hodnotu a nízké sebevědomí. Mnozí tak mají problém s naceněním svých služeb, podceňují se. „Cenotvorbu bereme moc osobně. Jako bychom si na sebe lepili cenovku,“ zaznělo od Madly Čevelové. Právě díky správně nastavené ceně můžete přitáhnout ty správné klienty a nechtěné odradit.
Nedostatek sebedůvěry, pocit nedostatečnosti a časté srovnávání brzdí nejen v pracovní sféře introverty. Těm se věnuje Jana Neuwerthová Šmýdová, která mluvila o tom, jakým překážkám introverti (převážně ve své vlastní hlavě) čelí a jak si mohou uzpůsobit sebeprezentaci a marketing. „Jako introvert máte tendence nad vším moc přemýšlet. Myslíte si, že vás každý hodnotí, že na vás všichni koukají. Nikoho jiného než vás ale vaše nejistota nezajímá.“ Radí, abyste si vybrali takové sítě a komunikační kanály, které sedí nejen vašemu podnikání, ale také zohledňují vaše silné stránky. Zmínila také důležitost práce s energií – některé typy aktivit (např. vystupování před lidmi a networking) vás mohou vyčerpávat více, proto je dobré se zamyslet nad tím, v jaké míře a kdy se jim budete věnovat.
Expedice propast
O silný osobní příběh se podělil Roman Zelenka. Dařilo se mu, měl podíl ve firmě, ale kvůli chování společníka to začalo jít čím dál víc z kopce – jeho slovy do propasti. Tím toxickým společníkem byl navíc jeho otec. Na své zkušenosti ilustroval, jak toxický člověk jedná a jak se mu bránit. Pokud máte co dočinění s takovou osobností, nekrmte ji svými emocemi. V konfliktech je jako ryba ve vodě. O něco horší to můžete mít, pokud jste až moc hodní. „Toxické osobnosti si vaši laskavost překládají jako vaši slabost. Je možné, že čím hodnější a laskavější člověk jste, tím více budete toxické a vysoce konfliktní osoby přitahovat, protože ve vás vidí snadnou kořist.“
Pokud máte s takovým člověkem co dočinění, Roman radí od problému poodstoupit, podívat se na situaci z ptačí perspektivy a v klidu, zamyslet se nad tím, co můžete udělat. Potřebujete-li z toxického vztahu ven, je dobré na to nebýt sám. Najděte někoho, s kým se o tom můžete pobavit a kdo vás podpoří, ať už přátelé, rodina, kolega či např. terapeut. Snažte si udržet pevný přístup. Berte v potaz, že toxického člověka obvykle nezměníte. I proto je někdy lepší být tím moudřejším a ustoupit, např. dát výpověď a radši si najít pracovní prostředí, ve kterém budete spokojenější.
Nenechte si ujet vlak
Pro podnikání i život jako takový je důležité se dlouhodobě vzdělávat. Kdykoliv totiž stojíte na místě, nesledujete trendy a neučíte se novým věcem, couváte. O tomto tématu mluvila Gabriela Šiller. Jako ve všem přistupujte i k seberozvoji pomalu, dávejte si raději menší cíle, abyste se nevzdali. Budujte si z učení (a všech dalších činností, kterým se chcete věnovat – např. cvičení) návyk. Důležitá je pravidelnost, stačí třeba deset minut denně. Hledejte formu vzdělávání, která vám vyhovuje (třeba někdy navštivte podobnou konferenci), využívejte tzv. mrtvý čas (dobu, kdy sedíte v MHD apod.), naučené využívejte v praxi.
Je to teprve začátek
„Konference skončila, ale věřím, že pro mnohé z nás tady něco začalo,“ řekla v závěru posledního dne Lenka Jánská, která se podílela na organizaci a také při ní sdílela své zkušenosti z oblasti finančního plánování nebo mluvila o důležitosti podnikatelské vize.
„V byznysu i v životě se chceme inspirovat od těch, kteří uspěli a něco vybudovali. Témata, která se zde sešla, jsou natolik zásadní, že musela zaznít. Proto jsem velmi ráda, že se povedlo pilotní ročník konference uskutečnit. I díky tomu, že bylo setkání komornější, než jsme původně plánovali, mělo obrovskou přidanou hodnotu v semknutosti a možnosti sdílení. Nejednalo se o velký anonymní dav, lidé se nebáli zapojit do debaty a na cokoliv se zeptat. Odnesli si to, co potřebovali,“ zhodnotila akci Maja Bourková. „Také jsem velmi vděčná, že se v dnešní době více či méně dostává do firem informace, že se může pracovat s duševním zdravím. To nepohodlí, se kterým jde člověk životem, které ho tlačí jako kamínek v botě, se dá vytáhnout, může se ho zbavit. Je důležité na to nebýt sám. A také nezapomínat na odpočinek.“
Témat a otázek s nimi souvisejících, které se dají otevřít, je stále spousta. I proto Maja plánuje další ročník konference. „Na jaře bych ráda uspořádala také akci zaměřenou na osobní život, zdraví, vztahy… To, jak se máme v osobním životě, se propisuje do práce a naopak.“